torsdag 6. februar 2014

Pensum, pensum og atter pensum...

…bøker. Sitter og leser om ledelse, aksjonsforskning  og lærende lærere for bedre skole. Opp i alt dette tenker jeg, er det virkelig leder i morgendagens skole jeg vil bli. Leser skrekkscenario om hvordan KS vil forlenge arbeidsåret, slik at det ikke blir så komprimert. Samtidlig leser jeg i de flotte pensumbøkene jeg har om hvor bra det er for elevene, ja og det er de vi tenker på, at praksisfellesskapet reflekterer, deler erfaringer, fordyper oss og setter av tid til samarbeid med kollegaer. Dette får vi til mye av nå, men skulle hatt mere tid i hverdagen. Nå skal denne refleksjonen, videreutdanning, for-, og etterarbeid foregå når elevene har ferie….. da skal også tilbakemeldinger bli gitt!

Jeg tenker at KS får oss til å velge mellom to onder, tid eller penger? Jeg er redd jeg blir en leder som må velge lærere uten kompetanse, da de nyutdannede flykter til andre yrker. Håper selvfølgelig jeg tar feil, og at KS tar til vettet.


2 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen i det du sier, Solveig! Vil jeg være leder i en skole med nye rammebetingelser - hvis det blir som KS vil? Vet jammen ikke, jeg.
    Ellers: Superfin side - fargene er jo Sol-farger, og jeg blir glad av oppsettet ditt.
    Må komme mer i gang med denne blogginga. Skriver du Skolementor-teksten som blogg?
    Hanne

    SvarSlett
  2. Innbydende blogg, må bare lese og kommentere ...
    ER det ikke nettopp i slike ulvetider vi trenger godt skolerte og reflekterte ledere som kan demme opp for all dumskapen, - ikke minst i skolen?

    SvarSlett